lördag 14 april 2012

Den här jäkla attityden!


Jag blir alldeles slut! Trots kan jag stå ut med, men fula attityder har jag ordentliga problem med. Och Ebba är inne i en sån där period just nu. I morse sa hon "mamma, du är tjock och fet..". Tack. Vet ju att jag inte är det, men bara att få höra det av min 5 åring gör ju att man skulle kunna skvätta lite tårar.
Och sen när man ska prata med fröken om det (eller vad som helst tokigt hon har gjort), ja då sätter hon händerna för öronen eller gömmer sig bakom nånting. Hon vill inte lyssna helt enkelt. Och jag blir galen!

Och nästan alltid när man är bland människor, tex på stugan, på dagis bland hennes kompisar.. Ja då kommer den fula attityden fram. Hon blir kaxig, uppkäftig och allmänt stor i truten!
Och jag har ärligt talat ingen aning om hur jag ska bemöta det, det är skit svårt! Mina nerver tänder till direkt och jag blir förbannad, men jag vet ju att det inte är rätt lösning.

Det känns som om jag går runt och är sur på Ebba nästan konstant just pga av alla hennes "utbrott" hela tiden. Och hur kul är det då? Jag vill att vi ska kunna vara glada, ha roligt och bara njuta av varandra!

Nu låter det ju som världens undergång när jag skriver. Men det är skitjobbigt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra! Fan va jobbigt det kan vara att vara förälder ibland, eller ganska ofta.

Ge mig styrka!

7 kommentarer:

  1. Ojoj, låter riktigt roligt det där! Nästan så man längtar tills man är r själv, eller så inte :)
    Men du är världens bästa mamma till dina barn!

    Puss gumman

    SvaraRadera
  2. Tack va go du är stumpan! Fast jag känner mig som världens sämsta vissa dagar, speciellt till Ebba när jag inte vet riktigt hur jag ska "ta" hennes attityd.
    Men det blir väl lättare hoppas jag.. :)
    Puss <3

    SvaraRadera
  3. Huj va trist "period" :/ För jag antar att det är en sån, som alla ungar går igenom nån gång.. Inte mera roligt för det dock! Konsekvens och straff är väl det som gäller förmodar jag.. Nu menar jag inte hitlerstraff men ja, du förstår hoppas jag =)

    SvaraRadera
  4. Ja de är för jävligt, rent ut sagt! Jo vi kör nog på just det, fast hon verkar inte riktigt bry sig. Och det gör ju att man blir ännu mer irriterad. :) Inte lätt!

    SvaraRadera
  5. Ja, vad ska man göra med dessa "minitonåringar"? Wilma har också sina perioder när hon är kaxig och uppkäftig. Och när man tillrättavisar henne så räcker hon ut typ ut tungan och säger "blä på dig". Och man blir ju så arg inombords på det hela. Men man får ju visa henne att beteendet ger konsekvenser. Till exempel...till natten brukar jag allid läsa en saga och sjunga tre sånger med henne. Och det har visat sig att sagan och sångerna är så viktiga för henne, så det brukar fungera att ta bort sånger när hon beter sig dåligt. En gång fick hon endast saga och ingen sång vid läggdags för att hon verkligen varit hopplös. Hon var jätteledsen över det, men vi diskuterade saken om vad som hade hänt som gjorde att vi tog bort respektive sång den kvällen. Ett exempel som faktiskt oftast fungerar rätt bra hos oss. =) En positiv sak är ju att dessa damer helt säkert kommer att klara sig bra i livet. =)

    SvaraRadera
  6. Tack Pernilla! Kanske vi skulle "ta bort" disney tittande före natten när hon varit på det här viset.. Skönt att höra hur andra gör, för jag känner mig så himla lost många gånger! :)

    SvaraRadera
  7. malvina är också i nån skitjobbig period. Jag brukar också köra med straff så som inget tvtittande eller lyssnande på saga innan hon somnar. För tillfället älskar hon scooby doo så när jag förbjuder henne att se på det brukar det ha lite effekt.. tyvärr inte långvarig men..
    jobbigas med hennes attityd är när hon skrattar åt en när man försöker säga till, om hon gjort nåt fel (slagit till oscar, kastat leksaker..) åååh vad arg jag blir när hon liksom inte verkar bry sig

    SvaraRadera