måndag 7 maj 2012

Brownietårta med Hallonmousse

Sorry för den grymt dåliga bilden.

Jag är totalt insnöad på brownies. 
Den ska vara kladdig och gjord på mjölk choklad, då är den som bäst.
Och jag kan utan tvekan äta en plåt själv under en helg. Skrämmande!
Vilken jag gjorde i helgen.
Jag åt 2/3 av denna underbart goda brownietårta! 
Lagade den och bjöd mina föräldrar när vi var dit på middag i lördags, men
tyvärr blev alldeles för mycket kvar! 
Och varken Eddie eller Ebba äter sånt här, så vad gör man? 
Inte kan man ju kasta heller..?! :D

Den här måste provas! Svingod!
Chokladen går så fint ihop med den lite syrliga hallonmoussen!
Kom ihåg att laga browniebotten dagen före och ha den i kylskåp över natten 
så att det blir riktigt gottiger!


Brownietårta med hallonmousse

200 g mjölk choklad
100 g mjukt smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl vetemjöl


6 gelatinblad
250 g hallon
3 äggulor
1 dl florsocker
2 dl gräddfil
3 dl vispgrädde


  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Klipp ut en rundel av bakplåtspapper och lägg i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter
  • Smält chokladen i vattenbad
  • Rör ihop smör och socker
  • Rör ner äggen, ett i taget och blanda med chokladen
  • Sikta ner kakao, vaniljsocker och mjöl och rör till en jämn smet
  • Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter (den ska vara lite lös i mitten)
  • Låt kakan kallna i formen

  • Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter
  • Mixa hallonen till puré, sila bort kärnorna
  • Vispa äggulor och florsocker vitt och pösigt och blanda med hallonen
  • Ta upp gelatinbladen och smält dem i kastrull på svag värme. Rör ner dem i äggsmeten
  • Blanda ner gräddfilen
  • Vispa grädden och vänd ner den i smeten
  • Häll smeten i formen, på den helt avsvalnade kakan
  • Låt stå i kyl minst 5 timmar

4 kommentarer:

  1. Ååååå, jg älskar choklad å kladdigt :) Jag ser att du får bjudapå kaffe nån dag ;) Hoppas ni har det bra! Kramar´Janice <3

    SvaraRadera
  2. Samma här!! :D Ja, absolut! Då bjuder jag på en kladdig brownie, de lovar jag! :) Kram! <3

    SvaraRadera
  3. Fy farao...den där ser ju livsfarligt god ut!! Jag kan också offra mig om du känner för att baka sån fler gånger ;-)

    SvaraRadera
  4. Ja den va verkligen supersmarrig! :) Bra att veta så jag inte "behöver" äta upp allt själv nästa gång :D

    SvaraRadera