tisdag 8 maj 2012

Macarons med kaffe smörkräm - Florr!



Okej. Nu ska jag vara lite geek´ik.
Jag bara måste dela med mig av detta recept, också!
Har ni testat Macarons?
Det är en maräng liknande kaka, med fyllning. Sviin god!

Förut har jag testat chokladmacarons med cream cheese frosting,
vilket är en toppen kombo!
Men den här gången ville jag testa neutrala macarons med kaffe smörkräm. 
Försökte också färga dom rackarna rosa, men dom blev beige.
Tydligen var jag lite för snål på färgen.. :)

Iaf, dom är gjorda på mandelmjöl, vilket tack och lov nu har kommit ut i butikerna. 
Annars kan man mala själv, men gudars..vem orkar? 
Billigaste som jag har hittat är på sparhallen brevid kryddhyllan i en brun påse på 75g. 
Där heter det mandelpulver, och kostar bara 83 cent/påse. 

Här kommer receptet, testa!


Macarons
4 äggvitor
½ dl socker
150 g sötmandel (eller färdigt mandelmjöl/pulver)
  4 dl florsocker 
(vill man ha chokladmacarons byter man ut 2 dl av florsockret till 2 dl florsocker med chokladsmak.)



Gör så här:
- Sätt ugnen på 150 grader.
- Skålla mandeln och ta bort skalet. Låt den få torka till sig lite på ett papper.
- Mal mandeln finkornigt (jag brukar använda min mixer) och sikta den luftig.
- Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt strösockret lite i taget och vispa till en styv maräng.
- Blanda sedan mandeln med florsockret och sikta allt ännu en gång.
- Vänd ner mandel och florsockret i marängen, lite i taget och rör om med en slev eller slickepott så allt blandar sig ordentligt. Här är det viktigt att inte blanda för mycket, men inte heller för lite. Blandar man för mycket så blir smeten för rinnig och blandar man för lite så blir macarons’n fluffiga som bollar.
- Färga ev med hushållsfärg/pastafärg.
- Fyll en spritspåse och spritsa ut kakorna stora som 5 kronor på en plåt med bakplåtspapper.
- Låt kakorna vila på plåten i 30-60 min innan du gräddar dem längst ner i ugnen i ca 15 min (kakorna ska fortfarande vara lite mjuka inuti när de är klara).
- Jag brukar låta dem vara kvar på plåten ca 5 min efter att de kommit ut ur ugnen och tar sedan bort dem från plåten.
- Fyll med valfri fyllning när de svalnat.




Här vilar dom på plåten i ca 60 minuter.

2 kommentarer:

  1. Oj mumma säger jag bara..duktiga du! Jag har ännu inte provat baka dem men ser att jag borde...

    SvaraRadera
  2. De ska du absolut göra, dom är såå goda! :)

    SvaraRadera