tisdag 12 februari 2013

AHA moment!



Efter att jag skrev gårdagens inlägg så satte jag igång att börja googla både på engelska och svenska för att försöka hitta tips och råd för att kunna starta projekt "stressfria Alfa".
Vilket jag gjort många gånger förut också, så ni inte tror att jag inte har brytt mig före nu.. :)

Iaf, jag hittade en superbra sida med en artikel som handlade om just stressade hundar, och shit! Vilken aha upplevelse!
Måånga punkter stämde in på Alfa, och jag blev så ledsen. För jag vet ju att det inte är hans fel. Det är ju väldigt sällan som en hunds beteende är hundens "eget fel", det beror nästan alltid på matte & husse.
Och så är det ju! Det är ju vi som har gjort fel i alla år, vilket har skapat Alfas stress och dåliga beteenden.
Det är vårt fel att han mår så dåligt som han gör. Och det gör så ont i mitt matte hjärta!
Men nu ska det bli ändring på det!
Jag ska plugga på mer om detta och jag (vi) SKA lyckas med att få honom att må bra igen!

Tänk. Bara det att Alfas favoritlek "kasta bollen" är ett stress moment. Det hade jag ingen som helst aning om!

Prio 1, få min afro pojke att må bra! Hejja oss!

3 kommentarer:

  1. Hejja er!!!
    Delar du med dig av sidan? Kanske kan ha nåt matnyttigt för oss och vår lilla fyrbenta vän också...?!

    SvaraRadera
  2. Självklart! :)

    http://www.ellnershunderi.se/stress-hos-hunden

    Men nu ser jag att den inte funkar..jätte skumt! Den funkade senast imorse!
    Hoppas verkligen att den funkar snart igen, ska ju tvinga Eddie att läsa hela artikeln!

    SvaraRadera
  3. Hittade (vad jag tror är exakt samma) artikel på en annan sida, som funkar!

    http://hem.fyristorg.com/bravov/stress.html

    Jag har lärt mig massor bara av den här artikeln! Det var som att få en käftsmäll när jag läste den! Oerhört nyttigt, och tacksamt! :)

    SvaraRadera